Teksty źródłowe, za Sefer Chasidim ed. Wistenicki.
© tekst polski Dariusz Dekiert 2005
Szaat ha-szmad שעת השמד
SCH 150
"Których usta mówią kłamstwo, a prawica ich prawicą zdradliwą." (Ps.
144.8) Pewnego razu planowano zagładę Izraela. Chciano odwieść go od wiary
i zanurzyć w ich wodzie[1]
aby opuścił Pana, Boga Izraela i przybrał wiarę gojów. Izrael zaś starał
się uciec z tego miejsca, a wielu możnowładców gorąco zadeklarowało się
jako jego opiekunowie, mówiąc: "Przyjdźcie do mnie, a obronię was przed
waszymi wrogami." Poszli do nich i zostali zabici. Dlatego też powiedziano
"Niech się Żyd z gojem nie brata" (Aw. Z. 22a.)"
SCH 151
W
pewnym mieście było dwóch uczniów w czasie gdy goje mordowali Żydów za to,
że nie chcieli się przechrzcić. Dwóch tych chłopców schroniło się w
bezpiecznym miejscu, tak że goje o tym nie wiedzieli, a w nocy mogliby
uciec. Powiedział jeden: "Wyjdę, aby zabito mnie jako męczennika i przez
jedno wykroczenie pójdę prosto do raju, przecież rabi Chanania ben Tardion
objaśniał wielu Torę i został spalony." Jego towarzysz zaś odpowiedział:
"Jeżeli przyjdą po mnie – zginę, ale nie wyjdę do nich."
SCH 256
On
bowiem jest Bogiem naszym, a my ludem pastwiska jego
(Ps. 95,7). Kiedy objawia się jego boska nad nami władza – wtedy gdy
zarzynani jesteśmy jak stado, aby uświęcić jego Imię, a on jest Bogiem
naszym. Mimo że każdy dokładnie zagłębi się w sobie i nie znajdzie
przewiny, powinien każdy powiedzieć "Błogosławiony Sędzia sprawiedliwy" i
przyjąć to w miłości, gdyż może jest to znak, gdy wierni obcym Bogom
wygrywają, a słudzy Świętego Który Jest Błogosławiony zabijani są jak
stado i ukrywają się jak za czasów Eliasza, On jest naszym Bogiem i nie ma
innego. W Nim odniesiemy zwycięstwo, On i zastępy aniołów pomagają
Izraelowi. "I przyjdzie Pan, mój Bóg, a z nim wszyscy święci." (Zach.
14.5)
SCH 1530
W
pewnym miejscu wielu Żydów zostało zabitych uświęcając święte Imię, a
część ocalała, gdyż nie dała się zabić i zostali zanurzeni w ich wodzie. W
nocy zawieźli oni na wozach wszystkich zabitych na cmentarz, gdyż był
daleko od miejsca w którym zostali zabici. Pewna kobieta spadła z wozu, a
oni nie wiedzieli. Pochowano męczenników w długich i szerokich rowach,
rozdzielając deskami każdego z nich. Kobieta która spadła z wozu przyszła
do jednego z nich we śnie i gniewała się na niego, mówiąc "Czyż ja też nie
zmarłam uświęcając święte Imię?!" Szukał więc i wyznaczył nagrodę dla tego
kto ją znajdzie. Przyszedł pewien pasterz i pokazał mu: "Oto ta co spadła
z wozu" i pochowano ją wraz z zabitymi. Powiedziała mu tej samej nocy:
"Ponieważ dałeś pieniądze, aby mnie znaleziono i pochowano wraz ze
zmarłymi męczennikami, pokażę ci pewne miejsce, gdyż tam ukryłam złoto o
wadze piętnastu uncji" i znalazł zgodnie z jej słowami.
Było dwóch, którzy poderżnęli sobie gardła, lecz nie umarli, goje myśleli, że nie żyją, a oni nie zmarli. Umarli dopiero po latach, a jeden Żyd śnił, że zabici, którzy wtedy zmarli mówili: "Nie wejdziecie do naszego grona, gdyż nie zmarliście uświęcając święte Imię tak jak my." Pokazali im poderżnięte gardła. Odpowiedzieli: "Lecz nie umarliście." Przyszedł pewien starzec i powiedział: "Ponieważ poderżnęliście sobie gardła aby umrzeć i nie być zanurzonym w ich wodzie, jesteście godni być z nimi." I wprowadził ich do grona.
Magia popularna i jej konsekwencje.
SCH 210
Jeżeli zobaczysz Żyda który się przechrzcił nie z powodu nierządu, lub też
przestępstwa, wiedz, że on, lub ojciec jego, lub matka jego zajmowali się
zakleństwami oraz demonami, gdyż naprawienie tych błędów i ich odkupienie
przechodzi z ojca, który zawinił.
SCH 211
Każdy
kto zajmuje się zaklinaniem aniołów, lub zaklinaniem duchów, lub szeptaniu
zakleństw nie skończy dobrze, a zażyłość tę da się poznać po ciele jego i
po synach jego wszystkie dni jego. Dlatego też niech trzyma się z dala
każdy od wszystkich tych czynności. Również nie w wykładni snu , aby nie
sprawił, by inni zajmowali się tym dla niego. I nie
בבוקייצא
nazywanej
פלנטיצא
gdyż
zaklęcia te są zabronione.
SCH 212
Jeżeli
ujrzysz kogoś kto prorokuje o Mesjaszu, wiedz że zajmuje się on czarami
albo demonami, lub też zaklina święte Imię, aby zmusić anioły, lub duchy
do powiedzenia mu o Mesjaszu, tak aby ukazał się całemu światu. Na końcu
będzie on wstydem i pośmiewiskiem całego świata, gdyż wpłynąć chciał na
anioły, czy duchy. W miejscu tym nie wydarzy się przez zaklinającego żadna
katastrofa, przyjdą natomiast demony które uczyć go będą rachunków i
tajemnic ku jego hańbie i ku hańbie wszystkich, którzy w jego słowa
wierzą. A były kobiety w ziemi Kanaan, które recytowały wszystkie
pocieszenia z Izajasza zgodnie z przekazem,
a i lud prosty znał na pamięć zgodnie z przekazem wszystkie słowa
pocieszenia i sąd na nich spadnie, gdy z nikt nie wie o przyjściu
Mesjasza."
Zmarli a żywi.
SCH 321
Opowieść
o człowieku który połknął afarsemon i umarł. Po latach przyszedł we
śnie do swych synów, aby go odkopali i wiedzieli, jak jest mu ciężko.
Myśleli, że może rozebrano go i jest nagi. Odkopali go i znaleźli w
całości, jak w dniu, w którym został pochowany, i dotknęli ubrania, w
którym go pochowano i którym był owinięty, aby zobaczyć jak wygląda jego
ciało. Gdy dotknęli ubrania, ubranie opadło i nie zostało nic, gdyż zmarł
przed kilku laty i było jak proch.
Nie należy pozwalać chrześcijanom ujrzeć zmarłego w grobie. Pewien chrześcijański książę prosił kiedyś Żydów o otworzenie trumny, gdy były w niej właśnie zwój Tory, powiedział tedy im pewien starzec, nie otwierajcie i nie pokazujcie mu, gdyż wielkim grzechem będzie to, że pokażecie trumnę książętom króla Babilonu, a ten, kto pokazuje chrześcijanom księgi Tory w trumnie godny jest tego, żeby zbadano dokładnie [jego czyny] po śmierci, temu kto widzi we śnie księgę Tory w trumnie przepowiada to śmierć. Nie przekłada się też zmarłego z trumny do trumny i nie należy pozwalać chrześcijanom ujrzeć zmarłego w grobie.
SCH 269
Pewna gmina chciała przenieść się w inne miejsce. Do jednego z nich
przyszedł we śnie zmarły i powiedział "Nie opuszczajcie nas, gdyż
przyjemnie nam jest, gdy przychodzicie na cmentarz. Jeżeli nas opuścicie,
wiedzcie, że zostaniecie zabici." Nie usłuchali i zginęli wszyscy.
SCH 431
I powiedział rabi Jehuda, niech pamięć sprawiedliwego będzie
błogosławiona, że znał jednego Żyda z Wormancji, a zwano go reb Binam i
był on starcem i grabarzem. I słyszałem na pewno i naprawdę, że pewnego
razu wstał ten Żyd wcześnie i udał się do synagogi. I zobaczył przed
wejściem do synagogi siedzącego człowieka, a na głowie jego wieniec z ziół
zwany w języku Aszkenazצפילו
(cfilu),
a w języku Kanaan
ויניץ קביטני
(winic kwitni):
I przestraszył się, myśląc, że jest to demon, tamten zaś zawołał go i
powiedział „Podejdź tu do mnie i nie bój się”. I podszedł reb Binam do
niego i powiedział: „Czyż nie jesteś tym i tym, który umarł i pochowałem
cię”, a ten odpowiedział mu „Tak”
I spytał go "Jak ci jest na tamtym świecie" Odpowiedział mu "Dobrze, nawet
bardzo"
I spytał go "Jaką zasługę posiadłeś, przecież byłeś człowiekiem wielce
odpychającym". Odpowiedział mu "Tylko taką, że odmawiałem modlitwy w
synagodze miłym głosem.”
I spytał go „Co to takiego na twojej głowie”, a ten odpowiedział „Zioła z
ogrodu Eden, które włożyłem na głowę, aby przepędzić zły zapach tego
świata”.
Sen i jego konsekwencje.
SCH 1543
Gdy
człowiek śpi, jego wrogowie mogą wyrządzić mu zło, wtedy gdy śpi, a dusza
jego nie śpi.
(אזהרות
וצוואות מהרי''ח, מ(40
Niech nikt nie zamyka całkowicie okna i drzwi, lecz niech zostawi mały
otwór, aby nie zaszkodziły mu demony, które chcą się przez nie wydostać.
SCH 329
Jeżeli
Żyd nawiedza kogoś, niech pójdzie na groby i zaklnie go, aby za nim nie
chodził i poprosi go, jednakże jeżeli jest z daleka i nie może się tam
udać, lub [nawiedzająca go postać] jest gojem i nie może tam się udać,
niech pójdzie na grób Żyda, lub goja, który miał na imię tak samo jak ten
co przychodzi, także jeżeli to Żydówka, lub gojka, której imię jest takie
samo jak jej imię i niech poprosi jej duszę, a jeżeli to gojka, niech
zaklnie jej duszę i niech jej powie: "Zaklinam ciebie zaklęciem, abyś nie
chodziła za mną, a także wszyscy, którzy mają na imię tak samo, aby nie
przychodzili, ja taki a taki, lub taka a taka,
córka takiej a takiej nie chcę pójść za tobą i za nikim, kto ma na imię
tak samo jak ty, a także za żadnym zmarłym, lub żadną zmarłą. Na to
zaklinam was i proszę was, gdyż chcę jeszcze żyć przez wiele lat, a ty lub
ta nazywany imieniem tego który za mną chodzi, pójdźcie i tej oto duszy,
takiego a takiego, syna takiej a takiej, lub takiej a takiej, córki takiej
a takiej, aby nie chodziła za mną, gdyż ja nie chcę pójść za nią, a także
aby do mnie nie przychodziła. I niech wypowie to trzy razy głosem
słyszanym na cztery łokcie.
„Marani”
SCH 262
W godzinie zagłady część została zabita, a część się ochrzciła z zamiarem
powrotu do religii żydowskiej gdy tylko będą mogli gdyż jedynie ze strachu
przed mieczem się ochrzcili. Część z kobiet, których mężów zabito lub były
niezamężne. twierdziła: "Aby nie zbrukali nas nieobrzezani, chcemy być
mniszkami." Założyły czerń w ich domach, myślały jednak "Będąc mniszkami
nie będziemy mogły tak szybko uciec." Goje zaś powiedzieli im: "Albo
będziecie w zakonie, albo założycie białe szaty." Założyły więc biel, gdyż
powiedziały "Gdy będziemy w zakonie na pewno nie uciekniemy tak szybko."
Mędrcy zaś powiedzieli, że gdyby nawet zbrukano je, nie będzie to aż tak
wielki grzech jak w zakonie, gdzie byłyby pilnowane przez kilka lat aby
nie uciekły, jadły nieczyste potrawy i nie przestrzegały szabatu. Jednakże
gdyby nieobrzezani zmuszali je do wyjścia za nich - wtedy nie mogłaby tak
szybko uciec, gdyż pilnuje ją mąż - niech lepiej będzie w zakonie aby nie
zbrukał jej nieobrzezany.
[1] Tj. ochrzcić.
[ modified 20-02-2006 | Content © Dariusz Dekiert